Čištění a údržba projektorů - tipy přímo ze servisů
Jistě jste si někdy položili otázku, zdali váš projektor potřebuje údržbu. Přestože jsou moderní projektory označovány za bezúdržbové, alespoň základní údržba a pravidelné čistění přijdou vhod. Pomůžou udržet kvalitu promítaného obrazu a můžou prodloužit životnost projektoru a projektorové lampy. Je to podobné jako s automobilem, i ten potřebuje jednou za rok do servisu na výměnu oleje a olejového filtru. Na to, jak je to s údržbou projektorů jsme se zeptali přímo v servisech. Přinášíme tak praktické informace od těch nejpovolanějších.
Projektory ohrožuje především prach
Proč projektor potřebuje údržbu? Je to zejména kvůli prachu. Na základě svých rozsáhlých zkušeností s prováděním servisní údržby a oprav projektorů to blíže osvětluje pan Martin Lesák ze společnosti amethyst.cz, s.r.o.
„Projektory se během svého provozu chladí nasávaným vzduchem. Potřebují ochlazovat tepelně namáhané prvky optiky, desky tištěných spojů v projektoru a samozřejmě lampu s jejím velkým světelným a tepelným výkonem. Spolu se vzduchem však do sebe projektor nasává i okolní prach.
Část prachu dokáže zachytit filtr, který najdeme například u LCD projektorů. Nicméně díky obrovskému objemu vzduchu procházejícího projektorem se prach usazuje na všech místech a činných částech projektoru. Usazuje se na lopatkách ventilátorů a snižuje jejich účinnost. Ucpává sítka lamp a zvyšuje tepelnou nepohodu lampy projektoru. Prach snižuje životnost lampy. Usazuje se také na deskách tištěných spojů a zvyšuje jejich tepelné zatížení.
Prach může způsobit nevratné poškození LCD panelů projektorů z důvodu jejich tepelného namáhání (napečení prachu na LCD panely), popřípadě tepelnou nepohodu DMD čipu u DLP projektorů a v neposlední řadě stojí za problémy při synchronizaci color wheelu u DLP projektorů."
To vše hovoří pro provádění preventivní údržby projektoru. Na to, jak by měla vypadat, jsme se opět zeptali přímo v servisní praxi.
Ještě předtím však dáme prostor k vyjádření o údržbě jako takové i dalším servisům. O odpovědi na několik otázek jsme požádali několik vybraných servisů. Věříme, že se budou hodit všem majitelům projektorů i těm, kteří třeba nákup teprve zvažují nebo vybírají konkrétní projektor.
Zeptali jsme se na těchto 5 otázek:
1. Potřebuje projektor preventivní servis? Pokud ano, z jakého důvodu?
2. Jaké mají projektory, které k Vám zavítají, nejčastěji problémy?
3. Dá se říci, která značka nebo typ projektorů se u vás ocitne nejčastěji?
4. Stává se, že dovezený projektor potřeboval pouze novou lampu?
5. Jak doporučujete zákazníkům běžnou údržbu jejich projektorů?
A co jsme se dozvěděli? Celou řadu užitečných informací. Tady jsou.
Potřebuje podle Vás projektor preventivní servis? Pokud ano, z jakého důvodu?
David Kupka, ABAX servisní centrum s.r.o.
Ano, projektory potřebují vyčištění od prachu. Paradoxně na to projektory trpí víc tam, kde se nepoužívají koberce, a tedy se prach nemá kde zachytit, nebo v zakouřeném prostředí. Prach zhoršuje chlazení, pokud ulpí někde v optice, může dojít k poškození teplem.
Dražší projektory pak mají filtry – nutno kontrolovat či po výzvě projektoru vyměnit.
Martin Lesák, amethyst.cz, s.r.o.
Vyjádření pana Lesáka najdete výše. Jednoduše, projektor potřebuje servis – z důvodu znečistění prachem. Proto doporučujeme provádět pravidelné údržby našimi pracovníky, a to v termínech ideálně každých 12 měsíců. V případě restaurací a provozu v zakouřených místnostech doporučujeme servisní lhůtu zkrátit i na 6 měsíců.
Pokud jde o LCD projektory, jejich filtr by se měl čistit každých 100 provozních hodin, popřípadě každý měsíc.
Lukáš Hudec, AutoCont CZ a. s.
Rozdělil bych to na dvě roviny. Jinak to vnímáme my jako dodavatel a servisní partner a jinak to vnímá zákazník. Většina zákazníků řeší problémy až v momentě, kdy nastanou. Je to z mnoha důvodů, ale často daný člověk u zákazníka nemá čas se pravidelně IT technice věnovat. Věnuje se primárně uživatelům a aplikacím, které společnost na IT technice provozuje. Samozřejmě je pak náprava dražší a znamená to i delší nedostupnost daného přístroje.
Pokud se přístroji věnuje nějaká péče preventivně a pravidelně, tak lze závadám předcházet nebo lze prodloužit životnost. Určitě je vhodná profylaxe. Stav projektoru včetně hodin provozu lze u projektů připojených do LAN monitorovat i na dálku, a tak lze předvídat, kdy bude nutná výměna lampy apod.
Tomáš Macháček, Complex spol. s r.o.
Ano, pro dlouhodobý bezproblémový provoz projektoru je zapotřebí pravidelného preventivního servisu v podobě hloubkového vyčištění.
V optické části způsobují prachové částice překážku pro světelné paprsky, které se o něj zastaví a přemění se v tepelnou energii, a tím dochází k poškození optických prvků. Ve ventilačních systémech se prach dostává do ložisek ventilátorů, kde se usazuje a způsobuje jejich zadření.
TIP: Údržbě projektorů se věnujeme také v našem starším článku „Správná péče o projektor – objektiv a prach“. Najdete zde tipy na to, jak pečovat o svůj projektor a jak provádět jeho čištění.
Jaké mají projektory, které k Vám zavítají, nejčastěji problémy?
David Kupka, ABAX servisní centrum s.r.o.
Nejčastější problémy představují vadné lampy, vadné měniče pro lampu, vadné DMD, problikávání obrazu a vadné zdroje.
Martin Lesák, amethyst.cz, s.r.o.
Jde o nefunkční lampy, vychozené ventilátory, objektivy zanesené prachem nebo vypálené LCD panely.
Lukáš Hudec, AutoCont CZ a. s.
Nejčastějším problémem je bezesporu nefunkční lampa. Jen velmi zřídka se setkáváme s nefunkčností dalších komponent projektoru.
Tomáš Macháček, Complex spol. s r.o.
Nejčastějšími závadami projektorů, které se dostanou k nám na dílnu, když nepočítáme vadnou lampu, bývá problém se zdrojem vysokého napětí pro lampu, dále pak vada ventilačního systému či poškození optických filtrů. U DLP projektorů se pak často setkáváme s vadným optickým kolem.
Dá se říci, která značka nebo typ projektorů se u Vás ocitne nejčastěji?
David Kupka, ABAX servisní centrum s.r.o.
Značky se u nás objevují převážně BenQ a Acer – nicméně jsou to dvě nejrozšířenější značky, takže se to nedá takto porovnávat. Nejsme prodejci projektorů, proto neznáme poměr prodaných kusů a opravovaných kusů.
Martin Lesák, amethyst.cz, s.r.o.
Je to různé dle podmínek provozu a toho, jak techniku využívá zákazník. Z globálního pohledu na kvalitu obrazu jsou nejhorší značky Benq a Acer, po roce až dvou mají mizerný obraz a servisně se s tím nedá nic moc dělat.
Lukáš Hudec, AutoCont CZ a. s.
Dáváme přednost LCD/3LCD projektorům zejména značek Epson/NEC. V menší míře pak prodáváme DLP projektory Acer, Benq. I když projektorů Epson prodáváme nejvíce, tak subjektivně mám pocit, že na servise je zastoupení značek rovnoměrné. Nicméně nemám aktuálně k dispozici přesnou statistiku.
Tomáš Macháček, Complex spol. s r.o.
Nedá se říci, že by nějaká značka byla výrazně poruchovější. Kvalita přístrojů se spíše projevuje v kvalitě obrazového výstupu či dostupnosti náhradních dílů nežli v poruchovosti.
Stává se, že dovezený projektor potřeboval pouze novou lampu?
David Kupka, ABAX servisní centrum s.r.o.
Dle údajů našich techniků je to jen asi 15 % projektorů, které k nám přijdou a potřebují jen vyměnit lampu. Většinou je třeba ho vyčistit, případně vyměnit filtry.
Martin Lesák, amethyst.cz, s.r.o.
Ano, zákazník třeba již není spokojený se svítivostí projektoru, nebo lampa nesvítí, přitom nepraskla na střepy a údržba proběhla v posledních 12 měsících.
Lukáš Hudec, AutoCont CZ a. s.
Ano, jak už jsem zmínil, u velké části projektorů je závada pouze v lampě. S výměnou lampy provádíme rovnou i profylaxi.
Tomáš Macháček, Complex spol. s r.o.
Ano, toto se stává poměrně často.
Jak doporučujete zákazníkům běžnou údržbu jejich projektorů?
David Kupka, ABAX servisní centrum s.r.o.
Co se týká údržby, je projektor celkem nenáročné zařízení, které nevyžaduje zákaznickou údržbu. Je potřeba jen hlídat hodiny provozu lampy a případně filtru. Pokud v něm zákazník vidí prach, cítí zápach nebo se náhodně vypíná, pak ho doporučuji rozhodně netrápit a odnést do servisu.
Obecné doporučení je co nejméně s projektorem manipulovat a přenášet ho.
Pokud ho donesete z chladného prostředí do tepla, určitě ho nezapínat! Součásti se uvnitř zahřívají na vysoké provozní teploty a tepelná roztažnost pak během pár vteřin projektor zničí. Dále pokud se odpojuje od sítě, tak nechat vždy vychladit.
Martin Lesák, amethyst.cz, s.r.o.
Při osobním kontaktu stále provádíme osvětu, týkající se pravidelného čištění filtrů a pravidelných profylaxí (12, popř. 6 měsíců). U motoru v autě také přece měníme pravidelně olej, abychom předešli drahým problémům.
Lukáš Hudec, AutoCont CZ a. s.
Většina našich zákazníků jsou společnosti, se kterými jsme v pravidelném kontaktu, a to prostřednictvím obchodníka, technika či formou vzdálené podpory. IT techniku u zákazníka vnímáme komplexněji a stejně tak doporučujeme zákazníkům i pravidelnou profylaxi techniky.
Není neobvyklé, že zákazník pak pravidelnou údržbu IT techniky nechává na nás.
Tomáš Macháček, Complex spol. s r.o.
Běžnou údržbu doporučujeme zákazníkům při předávání instalační zakázky, jejíž položkou projektor je, nebo mailovou akční nabídkou rozesílanou našim klientům jednou či dvakrát do roka.
Tipy na servisy
Domníváte se, že váš projektor nefunguje správně? Doporučujeme navštívit servis. Demontáž jakékoliv jiné části projektoru, než je lampa nebo prachový filtr, náleží do rukou odborníků. Najdete je například v servisech, které poskytly informace pro tento článek. Samozřejmě se na ně můžete obrátit i s žádostí o preventivní servis, předejdete tak možným potížím do budoucna.
Následující servisy nám poskytly cenné informace. Za to velmi děkujeme:
- Complex spol. s r.o., Praha 5
- amethyst.cz, s.r.o., Ostrava - Vítkovice
- AutoCont CZ a. s., Ostrava
- ABAX servisní centrum s.r.o.
My osobně často využíváme servis pana Habarta, který sídlí nedaleko našich kanceláří: Servis-hill.cz
01.03.2016
Kolektiv Projektory-Lampy.cz